Een klein leven

Recensie : Hanya Yanagihara – ‘Een klein leven’

Tijd voor de allereerste boekrecensie van 2021 op de blog! In de afgelopen jaren ben ik tot de ontdekking gekomen dat het roman genre een van de meest brede en unieke genres is. En daarom wil ik vandaag beginnen met een roman die ik aan het begin van dit jaar heb gelezen. Namelijk; Een klein leven en dit boek valt absoluut onder de noemer: literaire pareltje. Lees je mee waarom?

Algemene informatie:

Titel: Een klein leven
Auteur: Hanya Yanagihara
Genre: Literaire roman
Bindwijze: Paperback
Aantal pagina’s: 751
Uitgeverij: Nieuw Amsterdam
Prijs: € 20,00

Samenvatting van het verhaal:
Vier studievrienden zoeken samen hun weg in New York: de charmante acteur Willem, de excentrieke kunstenaar JB, de getalenteerde architect Malcolm en Jude St. Francis. Jude is teruggetrokken, slim en raadselachtig, en zijn vrienden weten beter dan vragen te stellen over zijn verleden. Ze proberen zijn pijn te verlichten, maar naarmate de decennia verstrijken dringt zich de vraag op of Jude wel verlost kan worden van de demonen uit zijn verleden.

De trigger waarschuwingen:
Dit boek komt met de (naar mijn mening) volgende trigger waarschuwingen:

• misbruik
  • mishandeling
  • zelfverminking
  • huiselijke geweld
  • zelfmoord.

Als je gevoelig bent voor een van deze onderwerpen of als je momenteel zelf een van deze onderwerpen aan het verwerken bent in je leven, dan wil ik jou met klem afraden om dit boek te lezen. Deze onderwerpen komen namelijk veelvuldig aan bod, op de meest rauwe en heftige manier. Een klein leven is simpelweg niet een boek dat iedereen kan lezen op elk moment in het leven. Dit klinkt zwaar en wellicht voor sommigen wat overdreven, maar dit is een waarschuwing die er echt bij gegeven moet worden. Dus bij deze.

Mijn mening:
‘Een klein leven’ is absoluut een van de meest bijzondere, rauwe en heftigste romans die ik ooit in mijn leven gelezen heb. Ik vind het dan ook een aanrader, mits de trigger waarschuwingen jou niet tegenhouden.

Een klein leven is kort gezegd een boek over vriendschap, liefde en de effecten van een traumatische jeugd, in een volwassen leven. Het verhaal wordt in 750 pagina’s in een vrij rustig tempo verteld en hierin leren wij een vriendengroep van 4 totaal verschillende mannen kennen, namelijk Jude, Willem, JB en Malcolm. We leren deze mannen rond hun 20ste kennen en het verhaal eindigt wanneer de mannen rond hun 60ste zijn. In de tijdspanne van ongeveer 40 jaar word je als lezer voornamelijk meegenomen in het leven van een van deze vier mannen, genaamd Jude. Jude is jurist en is een zwijgzaam, intelligent, mysterieus personage, die zeer ernstige trauma’s heeft opgelopen in zijn jeugd. Het rustige tempo van het verhaal wordt zo nu en dan afgewisseld met een onthulling van een gebeurtenis uit het leven van Jude. En na deze onthulling kabbelt het verhaal weer rustig verder. De jeugdtrauma’s van Jude worden in kleine ‘hapjes’ aangeboden. Het geeft jou als lezer even de tijd om de nieuwe informatie te verwerken. En omdat de ervaringen dermate heftig en ernstig zijn, vond ik dit sterk gedaan van Yanagihara.

Het mooiste aan dit verhaal vond ik de vriendschap en het feit dat het een realistisch beeld gaf over vriendschappen. Ook vriendschappen zijn aan veranderingen en conflicten onderhevig. En dit heeft uiteraard zijn weerslag op vriendschappen. Verder vond ik Jude als personage erg mooi. Het is een man met een zeer ernstig traumatisch verleden, maar dit heeft er niet toe geleid dat hij in zijn volwassen leven een agressieve, onaardige man is geworden. In tegenstelling juist, Jude is een ontzettend zachtaardig, geduldig en lief personage. Met een groot hart, zeker naar zijn vrienden toe.

Een klein leven bevat ontzettend veel dieptepunten en zeer zeer weinig lichtpuntjes. En zelfs voor die lichtpuntjes moet je als lezer voor vechten. Dit klinkt wellicht wat raar maar als je het boek eenmaal gelezen heb, zul je deze opmerking hopelijk wel begrijpen.

Kortom:
Een klein leven is een boek dat je zeker nooit meer zult vergeten, zo bijzonder en aangrijpend is dit verhaal. En eerlijk gezegd kun je dat vaak maar over een aantal boeken zeggen. Een klein leven is absoluut een literair pareltje, en ik ben blij dat ik dit boek gelezen heb.

Aantal sterren (1/5):
⭐️⭐️⭐️⭐️,8 (4,8) / 5 sterren.

Vragen: