Stephen King

Stephen King | Mr. Mercedes trilogie recensie.

Ongeveer 2 maanden geleden kon je in deze video zien, dat ik alle 3 de boeken uit de Mr. Mercedes trilogie van Stephen King had gekocht. Inmiddels heb ik ze allemaal gelezen en vandaag vertel ik je wat ik van ze vond en of ik deze trilogie van Stephen King zou aanraden.

• Stephen King •

‘Mr. Mercedes trilogie’

Omdat het alweer een poos geleden is dat ik een artikel over een boek geschreven had, vond ik het wel weer eens tijd worden om de boekenliefhebbers onder ons weer wat ‘leesvoer’ te geven. Zoals je misschien wel hebt kunnen merken in mijn InstaBubbles, ben ik een groot fan van de ‘Van der Veld’ boekenwinkel op de Grote Markt in mijn hometown Groningen. Niet alleen vind ik het een prachtige boekenwinkel, maar er loopt ook nog eens erg kundig en behulpzaam personeel rond.

Toen ik een aantal maanden geleden voor de zoveelste keer door de boekenwinkel liep, viel mijn oog op het boek ‘Wisseling van de wacht’ van Stephen King. Ik vond met name de omslag van het boek prachtig en wou deze dan ook zeker in mijn boekenkast hebben. Ik kwam erachter dat Wisseling van de wacht, tot de Mr. Mercedes trilogie behoorde. Dus uiteindelijk kocht ik alle 3 de boeken en ben ik vol smacht begonnen met lezen.

Deel 1. Mr. Mercedes:

Stephen King

Samenvatting:

Op een ijskoude vroege ochtend staan honderden wanhopige werklozen in de rij voor een banenbeurs. Zonder waarschuwing raast een eenzame bestuurder in een gestolen Mercedes dwars door de menigte; acht mensen worden gedood, vijftien raken gewond. De moordenaar ontsnapt.

Maanden later wordt gepensioneerd rechercheur Bill Hodges nog steeds achtervolgd door de onopgeloste misdaad. Wanneer hij een krankzinnige brief ontvangt van iemand die zichzelf de ‘Mercedes Killer’ noemt en dreigt met nog een duivelse aanval, ontwaakt Hodges uit zijn depressieve en wezenloze toestand, vastbesloten om een volgende tragedie te voorkomen.

Mr. Mercedes verteld het klassieke ‘kat-en-muisspel’, maar dan op een moderne manier. Het verhaal heeft een onverwachte opzet, doordat je als lezer vrij snel in het boek erachter komt wie de moordenaar, die de bijnaam Mr. Mercedes heeft gekregen, is. In het boek staan er twee hoofdpersonages centraal. Zo maken we dus vrij snel kennis met Mr. Mercedes en we maken kennis met gepensioneerd detective Bill Hodges. Gedurende het verhaal volg je als lezer zowel het perspectief van Bill Hodges als die van Mr. Mercedes. En dat was wat mij betreft het sterkste punt van dit boek. Alhoewel er in het verhaal niet veel meer personages – behalve Jerome & Holly – voorkomen, zijn ze wel erg karaktervol. Hierdoor leer je als lezer zijnde de personages goed kennen en raak je gehecht aan bepaalde karakters. Persoonlijk vind ik dat erg sterk gedaan door Stephen King.

Met Mr. Mercedes heeft Stephen King goed weten in te spelen op de angst dat het noodlot op elk willekeurig moment kan toeslaan, door de acties van een gestoorde ‘einzelgänger’. Mr. Mercedes vond ik een echte ‘pageturner’ en ik heb het boek van begin tot eind met veel plezier gelezen. Overigens heb ik dit boek in het Nederlands gelezen en daar schuilt dan ook het enige minpunt in wat mij betreft. Ik vond namelijk de vertaling op bepaalde momenten niet goed en soms zelf ietwat vreemd.

2. De eerlijke vinder:

Stephen King

Bij een inbraak bij de legendarische schrijver John Rothstein steelt Morris Bellamy ,naast veel geld, een stapel aantekenboekjes met ongepubliceerd materiaal. Morris verbergt zijn buit – maar dan wordt hij gearresteerd voor een andere misdaad. Tientallen jaren later vindt een jongen, Pete Saubers, de kist en nu zijn het Pete en zijn familie die door Bill Hodges, Holly en Jerome gered moeten worden van de inmiddels nog krankzinniger en wraakzuchtigere Bellamy, die na 35 jaar vrijkomt uit de gevangenis.

De eerlijke vinder is het vervolg op Mr. Mercedes en in dit verhaal maken we kennis met geheel nieuwe personages. Ook ditmaal staan er wederom twee (Morris Bellamy en Pete Saubers)  hoofdpersonages centraal. En ondanks dat er nieuwe personages in dit boek centraal staan, weet Stephen King het oorspronkelijke verhaal er weer goed bij te betrekken. Ook de personages Bill Hodges, Holly en Jerome uit het eerste boek, komen in dit verhaal terug. Persoonlijk vond ik dit boek minder leuk dan zijn voorganger. En dat komt met name omdat ik veel binding had met de personages uit het vorige boek had. En deze personages, zoals bv. Bill Hodges, kwamen wat mij betreft te laat voor in dit verhaal. Ik geloof pas na 2/3 van het verhaal en dat vond ik erg jammer. Maar ondanks dat, heeft Stephen King wederom een sterk en spannend verhaal weten af te leveren. Maar zo goed als de meeste recensenten het boek vonden, vond ik hem persoonlijk niet.

3. Wisseling van de wacht:

Stephen King

In Wisseling van de wacht keert de duivelse Mercedes-Killer Brady Hartsfield terug. Hij drijft zijn vijanden tot zelfmoord en als Bill Hodges en Holly hem niet weten te stoppen, zullen ze zelf slachtoffer worden, want hij richt zich vastbesloten op de mensen die hem het ziekenhuis in kregen.♦

In het laatste deel Wisseling van de wacht, gaat het verhaal van het eerste deel Mr. Mercedes verder. Zo komen we erachter dat Mr. Mercedes inmiddels permanent verblijft in de Region-hersenletselkliniek. In dit verhaal heeft Stephen King er echter voor gekozen om het klassieke ‘kat-en-muisspel’ een eigenaardige twist te geven. En ondanks dat ik het leuk verzonnen vond, vond ik het tegelijkertijd ook erg ongeloofwaardig.  En dat was wat mij betreft een gemiste kans, want als het iets geloofwaardige was geweest had ik het nog leuker gevonden.

Ook dit verhaal wordt weer zowel uit het perspectief van Bill Hodges als uit die van de Medercedes killer verteld. En dat vond ik dan uiteraard wel weer interessant om te lezen. Ook was ik erg blij dat de personages uit het eerste deel weer ruimschoots aanbod kwamen en er ruimte was voor ontwikkeling van de personages. Maar goed, al met al vond ik dit boek, ondanks de ongeloofwaardigheid op bepaalde momenten, wel weer leuk en spannend om te lezen.

Goed, nu ik alle 3 de boeken gelezen heb ben ik tot de volgende conclusie gekomen: De Mr. Mercedes trilogie is zeker een aanrader voor een ieder die van Stephen King boeken houdt of een ieder die van spannende thrillers/detectives houdt. Persoonlijk vond ik het eerste boek Mr. Mercedes het beste boek uit de trilogie en daarop volgen Wisseling van de Wacht en tot slot De eerlijke vinder. Wat ik toch met name het leukste vond aan deze boeken waren de karaktervolle en interessante personages, waarvan ik nog wel meer boeken zou willen lezen. Ook het feit dat Stephen King je als lezer een kijkje geeft in de mindset van een gestoorde einzelgänger vond ik ook enorm boeiend om te lezen.

Kortom, de Mercedes trilogie is wat mij betreft zeker een aanrader en door de prachtige omslagen een mooie toevoeging voor in je boekenkast.

Goed, dat was mijn recensie over de Mr. Mercedes trilogie. Ik hoop dat je het leuk vond om te lezen en wellicht heb ik je kunnen overtuigen om deze boeken ook zelf eens een keer te gaan lezen. Ik wens je in ieder geval alvast veel leesplezier!

Bedankt voor het lezen.