Split

Split | Filmrecensie.

“The damaged ones are the more evolved”.

Afgelopen week zat ik weer voor de eerste keer dit jaar in de bioscoop en deze keer bekeek ik de film ‘Split’. Vandaag vertel ik je kort waar deze film over gaat en wat ik ervan vond. Benieuwd?

Verhaal in het kort:

‘Split’ is een psychologische triller welke geschreven en geregisseerd is door M. Night Shymalan, met onder andere James McAvoy (o.a. als Kevin en Dennis) en Anya Taylor-Joy (als Casey Cook) in de hoofdrollen.

In de film maken we kennis met drie meiden op een verjaardagsfeest. Na het feestje biedt de vader van een van hen aan om Casey terug naar huis te brengen. Maar voordat de vader in de auto kan stappen wordt hij overmeesterd door een man (James McAvoy). Deze man blijkt te lijden aan een meervoudigepersoonlijkheidsstoornis, die door een van zijn persoonlijkheden ertoe gedreven wordt om de drie jonge dames te ontvoeren.

Extra’s:

• Duur: 1 uur en 57 minuten.
  • Cijfer IMDb: 7,5

SplitJames McAvoy als o.a. ‘Kevin, Dennis, Patricia en Hedwig’.

De ster van deze film kan niemand anders zijn dan hoofdrolspeler James McAvoy. Zijn karakter heet Kevin en hij bestaat uit 23 verschillende identiteiten. Zo maken we in de film o.a. kennis met Dennis, Hedwig, en Patricia. James McAvoy weet het brede scala aan verschillende identiteiten fascinerend en geloofwaardig over te brengen. In de film is goed te zien hoe McAvoy zich 100% inleeft in elke verschillende identiteit, allen compleet met verschillende en eigen trekjes. Het is erg knap om te zien hoe McAvoy soms in èèn scène meerdere identiteiten achter elkaar weet af te wisselen. Je kan als kijker dan ook met niets anders dan bewondering naar dit tafereel kijken.

SplitAnya Taylor-Joy als ‘Casey Cook’.

Van de drie ontvoerde jonge dames is Casey Cook – gespeeld door Anya Taylor-Joy – toch echt degene die eruit springt. Anya Taylor-Joy weet haar karakter van ‘vreemde eend in de bijt’ goed neer te zetten, zonder labiel of irritant over te komen. Haar karakter is dan ook de eerste die schijnt door te hebben wat er precies aan de hand is en weet daar, in tegenstelling tot de andere twee dames, goed op in te spelen. Ze weet haar karakter intelligent, mysterieus en bekwaam neer te zetten, zonder daar (ogenschijnlijk) al teveel moeite voor te hoeven doen.  Anya Tayloy-Joy toont met haar werk in Split aan, een veelbelovende actrice te zijn.

Filmtechnisch aspect:

Split is een film die visueel een sterke bijdrage heeft weten te leveren aan de claustrofobische, donkere en mysterieuze sfeer van deze film. Er is goed gebruikt gemaakt van de verschillen tussen alle identiteiten, door de manier waarop ze in beeld worden gebracht.  Zo worden sommige scènes bijvoorbeeld heel close-up gefilmd, waarbij andere scènes weer wat meer van onderen gefilmd zijn. Zo zijn bijvoorbeeld de scènes waarin Hedwig te zien is, vooral laag gefilmd (het lijkt alsof de cameraman door zijn knieën is gegaan tijdens het filmen) wat het kinderlijke karakter van dit identiteit sterk weet te benadrukken.

Overigens vond ik de gekozen muziek in deze film ook erg sterk en op de juiste momenten geplaatst. Tevens is er gekozen voor subtiele muziek, in plaats van het hele harde ‘horrorachtige’ muziek. Muziek is iets wat wellicht snel over het hoofd gezien wordt, maar een thriller zonder goede ‘creepy’ muziek is totaal niet spannend.

Kritiek punten:

Wat betreft Split heb ik 1 ‘kritiekpunt’:

1. Wat ik jammer vond aan de film was dat het einde eigenlijk alleen goed te begrijpen is voor Shyamalan (de regisseur) fans.  Er wordt namelijk ergens naar gerefereerd en een bepaalde acteur maakt een cameo en kijkers die niet veel films van Shyamalan hebben gezien, zullen deze hints hoogstwaarschijnlijk niet kunnen begrijpen.  Wat jammer is, want zodra je de hints begrijpt veranderd het totaal plaatje van de film. Maar goed, met een beetje research kun je er wel achter komen wat het einde nu eigenlijk betekend. Maar ik zou je vooral aanraden om je te laten verrassen door de film en dit niet van tevoren uit te zoeken.

Als ik van tevoren had geweten dat deze film geschreven en geregisseerd was door M.Night Shyamalan, had ik echt met een totaal andere verwachting deze film bekeken. En dat bedoel ik zeker niet positief. Uiteraard ken ik Shyamalan van de film ‘The Shining’, maar ik ken hem ook van de slechtste film ever gemaakt op deze planeet, genaamd ‘The Village’. Wat een ontzettende ruk film vond ik dat, och verschrikkelijk! En ik had hem ook nog eens in de bioscoop bekeken. Verschrikkelijk!

Maar goed, dat terzijde. Ik vond Split een leuke en goede film, op mijn ene kritiekpunt na. Dat de film Split – naar mijn mening – een goede film was, kwam grotendeels door het uitstekende acteerwerk van James McAvoy. Hij heeft met zijn rol in deze film absoluut laten zien wat voor een goede acteur hij daadwerkelijk is. Wat ik persoonlijk erg interessant vond aan de film was het medische aspect, alhoewel dat niet extreem uitgebreid aan bod is gekomen, van patiënten met DIS, in de volksmond beter bekend als een meervoudige persoonlijkheidsstoornis.

Ik vond het erg interessant om erachter te komen dat patiënten met deze psychische aandoening verschillende unieke identiteiten hebben, welke los van elkaar bestaan en allemaal hun eigen maniertjes, voorkeur en gezondheid kunnen hebben, althans volgens de film. Zo kan het bijvoorbeeld voorkomen dat een van de identiteiten suikerziekte heeft en een andere identiteit daar geen last van heeft. Ook het voorbeeld van een kamer vol verschillende identiteiten, welke vaak om de beurt in het spotlicht gaan staan, een mooie uitleg. Het kan ook voorkomen dat 2 identiteiten tegelijkertijd in het ‘spotlicht’ staan. En dat ze beiden dezelfde ervaring meemaken, maar op een totaal andere manier.

Ik vond dit medische aspect van de film zeer interessant en gaf de film wat mij betreft nog een extra en vooral interessante laag.

Ik geef deze film Split, omdat het een originele film was, waarin ook nog eens uitstekend werd geacteerd. En omdat Shyamalan eindelijk weer eens een goede film op de bioscoopschermen heeft weten te brengen.

Bekijk de trailer hier:

De film Split is momenteel te zien in de Kinepolis en Pathé bioscopen in Nederland.

Goed, dat was het weer voor vandaag. Ik hoop dat mijn recensie jou naar de bioscoop weet te krijgen, want Split is een film die zeker de moeite waard is om te bekijken.