Disneyland Paris

InstaBubbles | ‘J’ètais à Paris’.

Bonjour, cher lecteur. Ça va? Je vais bien. Vandaag heb ik weer een gloednieuwe InstaBubbles voor je klaar staan. En zoals je misschien al wist, zaten mijn vriend en ik afgelopen week in Parijs om ons 5 jarig jubileum te vieren. En ondanks dat ik het leuk vond om Parijs een keer gezien te hebben, kijk ik toch met een dubbel gevoel terug op deze city trip. Benieuwd waarom?

Zondag:

instabubblesOp zondag brachten we Shady weg naar haar oppas adres. Maar voordat we haar wegbrachten, pompten we eerst nog even onze autobanden op bij het tankstation. Ik vind het altijd jammer om Shady weg te brengen als wij op vakantie gaan, omdat ik het dan gelijk zo stil en saai vind in huis. Maar goed, Shady vermaakt zich prima bij haar oppasadres, dus ik kan haar wel met een gerust hart daar achter laten.

Dinsdag:

hotel

Op dinsdag kwamen we rond 17:00 uur aan bij ons hotel.

We kregen een kamer toegewezen op de vijfde verdieping, met uitzicht op de wijk Clichy.

Onze kamer zag er gelukkig netjes en schoon uit, maar was wel wat aan de kleine kant. We brachten onze koffers e.d.naar de kamer en daarna besloten we om ook gelijk even de rest van het hotel te bekijken.

Nadat we het hotel even snel bekeken hadden, gingen we op zoek naar een leuk restaurant om te eten. We liepen een beetje door de wijk, maar we konden niet echt iets vinden wat ons leuk en lekker leek. Dus uiteindelijk besloten we om bij de pizzeria naast ons hotel te gaan eten.

De pizza’s waren vrij middelmatig, maar de crème brûlée was heerlijk.

Na het eten pakten we onze zwemkleding om lekker te gaan zwemmen. Ik ben absoluut geen waterrat en ik was dan ook binnen 3 minuten het – veel te koude – zwembad weer uit.

De heerlijk warme jacuzzi daarentegen was absoluut meer mijn ding.

Na het zwemmen bestelden we nog een lekker drankje aan de bar in het hotel, om de avond gezellig af te sluiten. Ik koos voor een warme chocolademelk en mijn vriend koos uiteraard voor een biertje.

Woensdag:

Arc De TriomphOp woensdag stonden er twee bezienswaardigheden op onze ‘to visit’ list, namelijk de Arc De Triomphe en uiteraard de Eiffeltoren. In het hotel werd ons afgeraden om met de auto naar deze twee plekken toe te rijden en werd ons geadviseerd om de metro te nemen. Zo gezegd, zo gedaan.

Toen wij het metro station uit liepen, liepen we recht tegen de  Arc De Triomphe aan. En ik moet zeggen, ik vond het echt indrukwekkend om te zien. Niet alleen was het een gigantisch gebouw midden op een drukke rotonde, maar het was ook nog eens enorm mooi en gedetailleerd kunstwerk. Echt heel tof. Persoonlijk vond ik dit de mooiste bezienswaardigheid die wij gezien hebben in Parijs.

Na de Arc De Triomphe liepen we door naar de volgende metro, die ons naar de Eiffeltoren zou brengen. Maar omdat het zo stervenskoud was besloten mijn vriend en ik, om eerst even ergens wat te gaan drinken zodat we weer warm konden worden. Uiteindelijk kwamen we in een poepie dure tent terecht, waar we in totaal € 20,- betaalden voor een kop koffie en thee. Ach ja het was toch onze anniversary, so why not right?!

Eiffel towerVoilà, de Eiffeltoren!Eiffeltoren De Eiffeltoren van onderen.

Na een super drukke dag, zijn we uiteraard weer lekker gaan zwemmen en chillen in de jacuzzi. En daarna besloten we om wederom een drankje te doen in de bar van het hotel. Maar omdat ik zo moe was ging ik  gewoon in mijn ‘El Hobo stylo’ (= in mijn pyjama) mee naar de bar. Yoo, dikke prima.

Look of the night:

Gezicht: Koos make-up loos

Haar: Net gewassen vogelnest

Pyjama: Hunkemöller

Jas: Zara

Schoenen: Timberlands

Conclusie: Stylo als een baas jonguh 😎!

Woensdag:

Op woensdag stonden de ‘Notre-Dame’ en het ‘Louvre’ op onze ‘to visit’ list. En aangezien het reizen met de metro simpelweg te vermoeiend was voor mij, besloten we om deze keer met de bus te gaan. En ondanks dat we 3x zo lang onderweg waren, was dit veel beter te doen voor mij omdat ik niet zoveel hoefde te lopen en mijn vriend niet de rolstoel allerlei trappen op en af hoefde te tillen.

Notre-DameDe Notre-Dame was werkelijk prachtig om te zien. Ik vind het altijd leuk om oude kerken te bezoeken op vakantie en de Notre-Dame stond zeker nog op mijn lijstje. Gelukkig was de kerk van binnen net zo mooi als van buiten.

Na de Notre-Dame was het tijd om ergens lekker te gaan lunchen. Uiteindelijk belandden we in een tent genaamd ‘Quasimodo’, heel toepasselijk aangezien de Notre-Dame zich ongeveer in dezelfde straat bevond.

Ik bestelde een heeeeerlijke croque ‘Madame’.

En mijn vriend bestelde een croque ‘Monsieur’.

Na onze heerlijke lunch, pakten we de bus naar Het Louvre.

Parijs was echt enorm vermoeiend voor mij en dat is op deze foto goed te zien, met name door mijn donkere/blauwe lippen. Ik zal hier waarschijnlijk best een lage saturatie gehad hebben en persoonlijk vind ik dat op de foto ook goed te zien is dat ik moe ben. Maar ach ja, dat hoort erbij.

LouvreMona LisaUiteraard hebben we de Mona Lisa even bekeken. En ik moet zeggen dat ik Het Louvre heel mooi vond om te zien. Niet alleen waren de schilderijen mooi, maar het gebouw zelf was ook prachtig. En het was een heel rolstoeltoegankelijk gebouw, wat een zeer prettige bijkomstigheid was. En omdat ik in een rolstoel zat, was de entree voor mijn vriend en mij gratis.

Toen Het Louvre ging sluiten, besloten wij dat het ook maar weer eens tijd was om terug te gaan naar het hotel. Eenmaal bij het hotel aangekomen, vroegen we aan de balie of zij nog leuke restaurants in de buurt konden aanraden. En zo kwamen wij terecht in een restaurant waar we heerlijke crêpes gegeten hebben. Ik koos voor een crêpe met banaan, chocolade en verse slagroom, met een bakje vanille-ijs ernaast. Ik vond het erg lekker, maar kreeg niet alles op. Dus mijn vriend had geluk!

Mijn vriend bestelde een wat meer hartige crêpe, met uiteraard vlees erop. Uiteindelijk vond hij mijn crêpe wel lekkerder, alleen had hij dat als avondeten niet lekker gevonden. En aangezien ik mijn eten niet op kreeg, kon hij ook nog een beetje genieten van mijn heerlijke zoete crêpe.

Na het eten gingen we uiteraard weer naar het zwembad. Mijn vriend trok een aantal baantjes en ik plonsde in het jacuzzi bad. Ik vond het jacuzzi bad eigenlijk zonder bubbels veel fijner, omdat het bad dan warmer was. Maar helaas kwamen er ook af en toe andere mensen bij in zitten en zij deden vervolgens wel de bubbels aan. Ach ja, wat een luxe probleem he?!

Na het zwemmen e.d. gingen we ook elke avond even de sauna in. En ik moet zeggen dat het ontzettend prettig was om elke avond gebruik te kunnen maken van het zwembad e.d. Zeker na een lange en vooral koude dag, was het heerlijk om lekker bij te kunnen komen in een jacuzzi en gewoon lekker te relaxen. Dat heeft mij in ieder geval elke avond erg goed gedaan.

Vrijdag:

Op vrijdag was het weer tijd om onze spullen in te pakken en terug naar huis te rijden. Maar we reden niet rechtstreeks naar huis. We reden namelijk eerst langs:

Disneyland ParisDisneyland Paris! Hier wou ik als klein kind altijd al naartoe, dus nu we zo dichtbij waren kon ik dit natuurlijk niet aan mij voorbij laten gaan.Disneyland ParisTijdens het wandelen door Disneyland zag mijn vriend een leuk huisje en vroeg hij of ik daar even op de foto wou. En dat wou ik wel. Dus ik nam plaatst om te poseren voor de camera en toen….Disneyland ParisKwamen er opeens mensen uit het huisje gelopen. En niet zomaar mensen, neehee! Het waren gewoon Assepoester en haar Prins. En de Prins vroeg of ik op de foto wou en daar zei ik uiteraard geen ‘nee’ tegen. Et voilà, een foto met Assepoester en de Prins. Haha, dat vond ik toch wel tof! Overigens zagen we verder helemaal geen mensen rondlopen, verkleed als Disney figuren. Ik denk dat dat te maken had met het feit dat wij er op een doordeweekse dag waren en dat het zo ontzettend koud was buiten. Maar we hadden in ieder geval 1 sprookjes Disney koppel gezien.

Uiteraard zijn er in Disneyland ook een heleboel attracties, maar dit was de enige attractie waar ik in ben geweest. Ik mag namelijk niet in attracties die over de kop gaan en daarmee vallen dus al heel veel achtbanen al af. Maar goed, mijn vriend is wel in twee achtbanen geweest en hij vond ze super tof. Dus dat was wel leuk voor hem.

Hoeden en mutsen passen vind ik super leuk, can you tell?!

Even de rolstoel bijtanken…😬

In Disneyland hadden ze ook de meest fantastische mokken en het liefst had ik ze allemaal gekocht. Maar ik heb mij weten in te houden en heb er uiteindelijk maar twee gekocht.

Vlak voordat we richting huis vertrokken, zagen we nog de lichtshow op het prachtige kasteel. Heel mooi om even gezien te hebben.

Na Disneyland was het echt tijd om terug te rijden naar huis. En uiteindelijk waren we zaterdagochtend om ongeveer 03:00 uur weer thuis.

Zondag:

Op zondag haalden we eindelijk Shady weer op bij haar logeeradres. Ik had haar het liefst zaterdag al opgehaald omdat ik haar miste, maar ik was zaterdag nog te moe om haar op te halen.

Tot slot:

peggystZoals ik in de intro al aangaf, is onze citytrip naar Parijs er een waar ik helaas met een dubbel gevoel op terug kijk. Dit omdat ik in Parijs voor het eerst sinds lange tijd weer merkte hoe erg beperkt ik ben door mijn gezondheid. Parijs heeft mij letterlijk in tranen weten te brengen, omdat ik mij op bepaalde momenten intens ongelukkig heb gevoeld. Tranen die mijn frustratie, boosheid en onmacht weergaven. Tranen die de eenzaamheid van een lichamelijke beperking weergaven.

Parijs is een keiharde stad voor mensen met een fysieke beperking. Zo waren bijvoorbeeld de stoepen verschrikkelijk om te gebruiken met een rolstoel, was de metro totaal niet gericht op mensen in een rolstoel. Ik heb ontzettend veel moeten lopen, trap op en trap af, wat voor mij fysiek gewoon te zwaar was. Hierdoor voelde het voor mij als een stad waarin je met een fysieke beperking niet welkom bent. Er word geen rekening met je gehouden, men gaat niet aan de kant voor je rolstoel, soms zitten mensen je gewoon dom aan te gapen.Kort samengevat, Parijs was een stad die mij een flinke mentale knauw heeft weten te geven.

Maar goed, ondanks de moeilijke momenten, vond ik het wel leuk om de bezienswaardigheden een keer gezien te hebben. Overigens was ik ontzettend blij met ons hotel en heeft het dagelijkse kunnen ontspannen in een jacuzzi mijn reis een stuk leuker gemaakt. En ook al heeft deze reis mij niet volledig gebracht wat ik van tevoren had gehoopt, ik ben wel dankbaar dat ik deze stad heb mogen en kunnen bezoeken. Ik weet dat er genoeg mensen zijn die dolgraag naar Parijs zouden willen gaan, maar dat om een of andere reden niet kunnen. Dus ik ben mij wel degelijk bewust dat het ook een voorrecht is om toch nog te kunnen reizen, ook al heb ik een fysieke beperking. En ook uit deze reiservaring kan ik weer wat wijze lessen trekken.

Goed, dat was het voor vandaag. Ik eindig wellicht niet met een hele positieve noot, maar ik wil een realistisch beeld schetsen van mijn leven. En ondanks dat Parijs leuk was, had het voor mij persoonlijk ook  een minder leuke kant. But life consist out of good and bad experiences, it’s just a simple as that.