filmrecensies

Filmrecensies | ‘The Black Panther & Red Sparrow.’ |

It has been a hot minute, sinds mijn laatste filmrecensie op mijn blog. Vergis je niet, ik ben in de afgelopen maanden veelvuldig naar de bioscoop geweest. Maar ik heb geen recensies geschreven van alle bekeken films. En om daar weer eens verandering in te brengen, heb ik vandaag twee korte filmrecensies voor je. Namelijk van de nieuwste Marvel film ‘The Black Panther’ en van een spionagethriller genaamd ‘Red Sparrow’. Benieuwd wat ik van deze twee films vond?

1. The Black Panther:

Verhaal in het kort:

‘The black panther’ is een actie science fiction film, welke geregisseerd is door de jonge regisseur genaamd Ryan Coogler. In deze film kruipt Chadwick Boseman wederom in de huid van T’Challa/The Black Panther en keert hij na de dood van zijn vader terug naar Wakanda. Daar aangekomen neemt hij plaats op de troon als nieuwe koning van Wakanda. Dit gebeurt echter niet zonder slag of stoot. Wanneer een nieuwe vijand zijn koninkrijk weet binnen te dringen, zal hij er alles aan moeten doen om zijn volk te kunnen beschermen.

Extra’s:

• Duur : 2 uren en 14 minuten.
  • Cijfer IMDb : 7,6

Aanrader?

Vanaf het begin van de film was ik onder de indruk van alle mooie kostuums, de omgeving en al het visuele spektakel. En ik vond het ontzettend tof dat er nu eens een Marvel superheld in the picture stond, met een donkere huidskleur. Op veel punten vond ik dit een mooie en leuke film. En het enige minpunt zit hem dan ook wat mij betreft in het verhaal. Ondanks dat het verhaal voldoende was, had het van mij toch nèt iets anders gemogen en wellicht iets minder voorspelbaar mogen zijn. Waar ik mij overigens ook erg aan geïrriteerd heb, was ‘de bad guy’ in dit verhaal. Al zijn woede en agressie waren gebaseerd op kinderlijke emoties. Meneer voelde zich niet eerlijk behandeld, buitengesloten….bladiebladiebla. ‘Ja boehoe cry me a river kerel…jeetje bloed irritant..’ Dus daar was ik op een gegeven moment ook wel klaar mee.

Maar goed, desondanks dat was de rest van de film top. Er zaten visueel mooie actie shots in, de kostuums waren prachtig en de acteurs fantastisch. Het is een ontzettend mooie film die zeker het bekijken waard is. En dèze film is absoluut wèl een bioscoop aanrader, juist om alle mooie visuele beelden op een groot scherm te kunnen bekijken.

Deze film krijgt van mij 3,9/5 sterren. Vanwege het verhaal vind ik de film net geen 4 sterren waard, maar verder is het absoluut een toffe en vermakelijke film.

2.   Red Sparrow

Verhaal in het kort:

Tegen haar wil wordt Dominika Egorova (Jennifer Lawrence) opgeleid tot een ‘sparrow’, een getrainde verleidster van de Russische veiligheidsdienst. Dominika leert haar lichaam als een wapen te gebruiken, maar heeft moeite haar eigenwaarde te behouden tijdens de onmenselijke training. In een oneerlijk systeem vindt ze haar kracht en ze groeit uit tot één van de beste aanwinsten van het programma. Haar eerste doelwit is Nate Nash (Joel Edgerton), een CIA-agent die verantwoordelijk is voor de meest gevoelige infiltratie in de Russische inlichtingendienst. De twee jonge agenten komen in een neerwaartse spiraal van aantrekkingskracht en bedrog terecht, wat een bedreiging vormt voor hun carrière, hun loyaliteit en de veiligheid van beide landen.

Extra’s:

• Duur : 2 uren en 20 minuten
  • Cijfer IMDb : 6,7

Aanrader?

Laat je vooral niet misleiden door de trailer, deze film is meer een mysterieuze spionagethriller dan een actiefilm. De film is gebaseerd op een boek van een voormalig CIA-agent Jason Matthews.

Tijdens het bekijken van de film voelde het aan de ene kant alsof deze langzaam op gang kwam, terwijl er tegelijkertijd veel gebeurde. En omdat ik als kijker niet veel tijd kreeg om bepaalde gebeurtenissen te verwerken, wist ik op sommige momenten niet goed waar ik aan toe was. En dàt is een kwaliteit van een verhaal waar ik van houd. Veel films zijn tegenwoordig erg voorspelbaar en kan je soms van mijlen ver de clou zien aankomen, maar dat had ik bij Red Sparrow niet. Eerlijkheidshalve moet ik bekennen dat ik een deel van het ontknoping wel zag aankomen, maar meteen daarna gebeurde er weer van alles wat ik niet had verwacht.

Op het warrige accent van Lawrence na, vond ik het acteerwerk in de film goed. Er zaten een aantal pikante scènes in, die wellicht voor de die-hard feministen moeilijk te verwerken zijn. Maar het past bij het verhaal en het is allemaal netjes in beeld gebracht. Wat ik ook leuk vond was dat het einde mij ietwat in het ongewisse heeft weten te houden. Het einde was namelijk vrij mysterieus en stond daardoor open voor elke invulling die jij als kijker er aan wilt geven. Ook dat vond ik sterk gedaan.

Kortom, ik vind Red Sparrow een aanrader voor een ieder die van goede mysterieuze spionagethrillers houdt.

De film krijgt van mij 4/5 sterren, omdat de film mij grotendeels heeft weten te verrassen, met een goed verhaal en een bizar einde.

Dus zoals je hebt kunnen lezen vond ik beide films aanraders. Ik zou zeggen ga vooral zelf ‘The Black Panther’ bekijken, want wellicht ben ik ietwat te kritisch geweest bij deze film. Ik denk dat het merendeel van het publiek dit een fantastische film zal vinden. En als je fan bent van spionagethrillers, dan is Red Sparrow ook zeker een aanrader. Beide films zijn – wat mij betreft – de prijs van een bioscoopkaartje waard. Dus mocht je in het weekend nog naar de bioscoop willen, dan heb ik bij deze twee aanraders voor je.

Heb jij een van deze twee films al gezien?