Filmrecensies

Filmrecensies | ‘Hidden figures’ & ‘Mein blind date mit dem leben’.

Vandaag heb ik twee korte filmrecensies voor je klaar staan, van de filmen ‘Hidden figures’ & ‘Mein blind date mit dem leben’. Beide films hebben veel met elkaar gemeen en zijn toch tegelijkertijd toch ook heel anders t.o.v. elkaar. En daarom deel ik graag mijn mening over de filmen ‘Hidden Figures’ en ‘Mein blind date mit dem leben’ met je. Dus ben je benieuwd naar wat ik van deze films vind en welke score ik ze geef?

1. Hidden figures:

‘Hidden figures’ is een waar gebeurd biografische drama film, welke zich afspeelt in het jaar 1961 wanneer er nog steeds sprake is van rassenscheiding in Amerika.

In de film maken we kennis met drie Afro-Amerikaanse ‘bèta’ dames, welke allen op hun eigen manier een belangrijke rol hebben gespeeld in de eerste bemande ruimtevaartvlucht van de NASA. Zo maken we kennis met Mary Jackson (Janelle Monae), een jonge dame die graag een ingenieurs diploma wil behalen, tevens maken we kennis met Dorothy Vaughan (Octavia Spencer), welke eigenhandig besluit zich te verdiepen in IBM computers, ter voorkoming van overbodigheid. En tot slot maken we kennis met Katherine G. Johnson (Taraji P. Henson). Zij wordt toegevoegd aan de ‘Space Task Group’, om complexe wiskundige berekeningen van haar collega’s te controleren. Echter wanneer Katherine haar wiskundige talenten laat zien, blijkt zij onmisbaar te zijn voor het team. Alhoewel alle 3 de dames goed in beeld worden gebracht, ligt de focus van de film toch met name op het verhaal van Katherine G. Johnson. Overigens vond ik bijna alle acteurs goed in hun desbetreffende rol. De enige persoon die ik iets minder goed vond in zijn rol was Jim Parson in zijn rol als ‘Paul Stafford’. Ik vond hem nog erg op zijn (zeer bekende en favoriete) rol als ‘Sheldon’ van ‘The Big Bang Theory’ lijken. Maar dit kan uiteraard ook aan mij liggen, doordat ik hem wellicht niet goed kan loskoppelen van zijn rol als Sheldon.

Van tevoren had ik best hoge verwachtingen van de film ‘Hidden figures’ en gelukkig ben ik niet teleurgesteld door deze film en heeft deze aan mijn verwachtingen kunnen voldoen. Met name het sterke acteerwerk van de drie desbetreffende dames vond ik erg goed. Ze waren allen geloofwaardig in hun eigen desbetreffende rol. Het verhaal speelt zich af in het jaar 1961, wanneer er nog steeds sprake is van rassenscheiding in Amerika. Deze film geeft ons als kijkers weer even een geschiedenisles in de tijd waar racisme en apartheid nog de normaalste zaak was. Ik heb mij af en toe mateloos geïrriteerd aan deze ongelijkheid, welke puur en alleen gebaseerd was op de huidskleur van een persoon. De filmmakers hebben echter exact de juiste balans weten te vinden tussen het drama (bv. de rassenscheiding) en nog genoeg ruimte voor humor over gelaten, om het een leuke en toch geloofwaardige film te laten zijn. En ondanks dat het verhaal hier en daar enigszins voorspelbaar was en wellicht wat rooskleurig overkwam, vond ik dit niet echt storend tijdens het bekijken van de film. Daarnaast ben ik erg blij dat er eens een film is gemaakt, gebaseerd op een waargebeurd verhaal, welke 3 sterke en slimme donkere Afro-Amerikaanse vrouwen laat zien. ‘Hidden figures’ is wat mij betreft zeker een aanrader, voor een ieder die van een goede, serieuze ‘feel good’ film houdt, welke ook nog eens een stukje geschiedenisles biedt.

Ik geef deze film 4/5 sterren, met name doordat men de juiste balans tussen drama en humor heeft weten te vinden en het sterke acteerwerk van de drie hoofdrolspeelsters.

Cijfer IMDb: 7,9.

2. Das blind date mit dem lieben:

‘Das blind date mit dem lieben’ is een Duitse komische drama film, met in de hoofdrol Kostja Ullmann als ‘Saliya Kahawatte‘.

Ook deze film is gebaseerd op het waar gebeurde verhaal van Saliya Kahawatte, een vrolijke Sri Lankees – Duitse jongeman die dolgraag werkzaam wil zijn in de horeca, om later zijn eigen restaurant te kunnen openen. Echter wanneer er bij hem een zeldzame oogziekte – loslating van het netvlies – wordt geconstateerd lijkt zijn droom in duigen te vallen. Saliya besluit zijn leven niet te laten beperken door zijn visuele handicap, waar hij als gevolg van nog maar 5% zicht heeft, en besluit toch te solliciteren bij een luxueus hotel in München. Wanneer Saliya wordt aangenomen bij dit hotel, doet hij er alles aan om zijn visuele handicap voor zijn (werk)omgeving geheim te houden, met alle gevolgen van dien.

Ik vond ‘Das blind date mit dem leben’ een ontzettende leuke film, waarbij ik meerdere malen hardop heb moeten lachen. Het verhaal wordt vlot en leuk verteld en de karakters zijn erg leuk en aandoenlijk. Wat ik ook goed vond aan deze film, was het feit dat wij als kijkers te zien kregen hoe het is om als een zeer slechtziende persoon, met nog maar 5% zicht, door het leven te gaan. Daarnaast kreeg ik als kijker goed mee hoe deze beperking op andere manieren (b.v. door een sterker gehoor) worden opgevangen. Dit soort beelden en effecten hebben een zeer grote positieve bijdrage geleverd aan film. Tevens vond ik dat Kostja Ullmann zijn rol als een zeer slechtziende persoon erg goed en overtuigend heeft weten neer te zetten. Ondanks dat het verhaal vrij voorspelbaar was, heb ik mij daar bij deze film totaal niet aan geërgerd. Maar dat kan ook komen omdat ik mij erg goed kon inleven in de het personages dat moet leren omgaan en moet leren leven met zijn (visuele) beperking.

De juiste balans tussen de beperkingen die hij ondervindt door zijn visuele handicap, met de nodige dosis humor maken deze film tot een echte ‘feel good’ film. Dus conclusie: ik vind ‘Das blind date mit dem leben’ zeker een aanrader voor een ieder die zin heeft in een leuke en grappige ‘feel good’ movie, welke ook nog eens een serieuze en gevoelige snaar weet te raken.

Ik geef ‘Das blind date mit dem leben’ 4/5 sterren, omdat het een goede combinatie is van drama en humor.

Beide films zijn momenteel te zien in de Pathé bioscopen en in sommige Kinepolis bioscopen.

En dat was het weer voor vandaag. Ik hoop dat je het leuk vond om te lezen. Heb jij een van deze films al bekeken? En zo ja, wat vond jij ervan? Laat het mij dan zeker even weten, want ik ben erg benieuwd of je het met mij eens was.