X-Men Apocalypse

Filmrecensie | ‘X-Men Apocalypse’.

X-Men Apocalypse: Al vanaf jongs af aan ben ik groot fan van de X-Men. Vroeger keek ik altijd de tekenfilms, vervolgens heb ik alle films met groot plezier bekeken en afgelopen week heb ik – voor de tweede keer – de film X-Men Apocalypse gezien. En vandaag deel ik graag mijn mening over deze film met je. Is het een aanrader of niet?

Filmrecensie: ‘X-Men Apocalypse’:

In deze film komen de jonge X-Men leden tegenover de mutant genaamd ‘Apocalypse’ te staan, de allereerste en sterkste mutant die ooit geleefd heeft. Hij heeft echter duizenden jaren vast gezeten onder de grond, maar is reeds ontwaakt.

Het verhaal begint 3600 jaar BC in Egypte en laat zien hoe Apocalypse aan zijn krachten is gekomen. Daarna gaat de film in een sneltreinvaart door alle overige jaren van de ontwikkeling van de wereld heen en belanden we in de huidige tijd van de film, de jaren 80. We gaan dus verder met het verhaal 10 jaren na waar ze geëindigd zijn in de ‘X-Men : The last man standing’. We komen terecht in het huidige leven van een jonge Scott/Cyclops, die voor het eerst moet leren omgaan met zijn kracht. Ook maken we kennis met een jonge Kurt Wagner a.k.a. Nightcrawler. En tot slot zien we het huidige leven van Magneto die onder een alias in Polen woont met zijn vrouw en dochter.

Om een lang verhaal kort te maken: In deze film krijgen de X-Men leden de zware taak op zich om de mensheid te redden van een algehele verwoesting door Apocalyspe en zijn 4 Ruiters.

Naast de acteurs die we al kenden van de vorige twee films zijn er een aantal nieuwe (jonge) acteurs toegevoegd aan de cast.

X-Men Apocalypse

Oscar Isaac: als ‘Apocalypse’.

X-Men Apocalypse

Sophie Turner: als ‘Jean Grey/Phoenix’.

X-Men Apocalypse

Tye Sheridan: als ‘Scott/Cyclops’.

X-Men Apocalypse

Kodi Smit-McPhee: als ‘Kurt Wagner/Nightcrawler’.

X-Men Apocalypse

Alexandra Shipp: als ‘Storm’.

X-Men Apocalypse

Olivia Munn: als ‘Psylocke’.

Van alle nieuwe acteurs was ik met name benieuwd naar Sophie Turner in de rol van ‘Jean Grey’. Dit omdat Jean Grey samen met Rogue vroeger in de tekenfilms mijn favoriete karakters waren. En ik moet zeggen dat Sophie haar rol zeer geloofwaardig heeft neergezet. Verder vond ik Alexandra Shipp ook erg leuk in haar rol als ‘Storm’. Voordat ik de film zag had ik niet echt door dat zij ‘Storm’ moest voorstellen, maar dat zal wel aan mij hebben gelegen. Ook Kodi Smit-McPhee weet zijn rol als sympathieke Nightcrawler leuk neer te zetten.  Persoonlijk vond ik Psylocke en Scott de minst leuke karakters die er tussen zaten, maar dat heb ik altijd al gevonden en dat heeft niets te maken met de acteurs. Eigenlijk heb ik al met al vrij weinig aan te merken op het acteerwerk van alle acteurs.

Filmtechnisch:

Goed, aan visueel vuurwerk is er in deze film absoluut geen gebrek. De film is zeer geloofwaardig   – op een scène na – en mooi gemaakt. Met mooie special effects, close ups, veel actie en een film waarbij het 3D effect zeker een toegevoegde waarde heeft weten bij te dragen. Ook werd er gebruik gemaakt van mooie camerashots, uit verschillende hoeken en hoogtes. Het mooiste shot uit de film – en dat was moeilijk kiezen, want filmtechnisch gezien waren dat er velen – vond ik toch wel het gedeelte met ‘Jean Grey als de Phoenix’. Bij de eerdere films vond ik het enigszins teleurstellend hoe Jean Grey eruit zag als the Phoenix. Gelukkig hebben de makers dat in X-Men Apocalyspe absoluut goed gemaakt. Zo had ik het graag eerder gezien. Maar beter laat dan nooit, zeggen we dan maar!

• Mocht je nou niet goed op de hoogte zijn van alle X-Men films, dan kan ik mij voorstellen dat het een filmreeks is die erg verwarrend kan zijn qua volgorde. Dus dat is zeker een kritiekpunt wat mij betreft. Ook is er met deze film is een tweede trilogie van de X-Men films afgesloten. Ik hoop dat ze bij een volgende trilogie wel gebruik blijven maken van (een deel) van de huidige cast,  omdat wij als kijkers nu eindelijk aan hun gewend zijn geraakt.
  • Stiekem als ik heel eerlijk ben vond ik de bad guy Apocalypse in deze film, helemaal niet zo heel bad of scary. Hij kwam op mij soms zelfs sympathiek over. En dit dan met name in het begin van de film tegenover zijn volgelingen. Persoonlijk denk ik niet dat dit te maken heeft met de acteer skills van Oscar Isaac, maar misschien meer met het script? Ik weet het eerlijk gezegd niet. In ieder geval vond ik de Sentinels van ‘X-Men: Days of future past’ een stuk enger en geloofwaardiger overkomen.
  • Daarnaast kwamen alle krachten die Apocalypse door de jaren heen verzameld hadden vrijwel niet aan bod, althans in mijn optiek. Hij zou de sterkste en meest onverslaanbare mutant tot nu toe moeten zijn, maar uiteindelijk blijkt hij zonder een niet al te indrukwekkend gevecht – vanuit zijn kant – te kunnen worden verslaan. Een beetje een domper, voor iemand die de allersterkste en meest onverslaanbare mutant ever moet voorstellen.
  • Ook vond ik het script hier en daar wat voorspelbaar en had deze soms nogal cliché-achtig oneliners. Maar niet op een dusdanige manier dat ik mij hier tijdens de film enorm aan stoorde.
  • Toen ik het begin van de film zag, was het eerste wat bij mij te binnen schoot: ‘Oh dit lijkt wel heel erg ‘Game of Thrones’-achtig. Op zich vond ik dat niet erg, maar het viel mij gewoon op. Wellicht hebben de makers van de film daar hun inspiratie uit gehaald.

• Duur: 2 uur en 24 minuten
  • Cijfer IMDb: 7,5.

De X-Men films zijn absoluut mijn favoriete Marvel films. Van de trilogie van de jonge X-Men reeks vond ik deze film eigenlijk het leukste tot nu toe. Voor mij kwam dit omdat er dieper werd ingegaan op de achtergrond verhalen van een aantal X-Men leden, welke nog niet eerder aan bod waren gekomen. Ook met name de scenes met Jean Grey erin, vond ik heel erg leuk. Ondanks een aantal kritiekpunten, vond ik deze film een waar genot om te kijken. Dit door vele factoren, zoals o.a. het acteerwerk, de actie en de prachtige special effects. Heb je deze film nog niet bekeken, dan zou ik je  dat zeker aanraden! Al is het alleen al om alle prachtige special effects in 3D op een groot scherm te kunnen bewonderen.

Deze film krijgt van mij 4,5/5 sterren.

***

Wil je meer filmrecensies lezen? Klik dan hier.