Wonder Woman

Filmrecensie | Wonder Woman.

Afgelopen donderdag ging de nieuwste DC comic film ‘Wonder Woman’ in première. Dus liep deze blij dodo afgelopen donderdag vol goede hoop de bioscoopzaal binnen. Benieuwd of deze film aan mijn hoopvolle verwachtingen heeft kunnen voldoen?

Verhaal in het kort:

Wonder Woman is een superhelden actiefilm geregisseerd door Patty Jenkins met in de hoofdrol Gal Gadot als ‘Wonder Woman’.

Voordat we kennis maken met Wonder Woman leren we haar eerst kennen als Diana, een Amazone warrior prinses. Diana woont samen met haar Amazone familie op het prachtige eiland genaamd Themyscira. Wanneer er op een dag een piloot – genaamd Steve – neerstort op het eiland is dit een enorme verrassing. Niet alleen omdat dit de eerste keer is dat Diana in contact komt met een persoon van het andere geslacht. Maar ook vanwege zijn verhaal over de oorlog. Diana besluit om samen met Steve naar Londen te reizen, om de oorlog te stoppen.

• Duur: 2 uren en 21 minuten.
  • Cijfer IMDb: 8,1

Wonder Woman Gal Gadot als ‘Diana/Wonder Woman’.

Toen ik een aantal jaren geleden hoorde dat Gal Gadot gecast was voor de rol van Wonder Woman moet ik eerlijk bekennen dat ik teleurgesteld was. Met name vanwege haar slanke uiterlijk, vond ik deze keuze weer heel voorspelbaar en erg standaard Hollywood. Immers, Wonder Woman was in de strips altijd een mooie voluptueuze dame en ik vond Gadot daar niet onder vallen. Maar! Gal Galdot heeft laten zien dat ze de rol van Wonder Woman uitstekend aan kan en ik vond haar dan ook erg overtuigend als Wonder Woman. Niet alleen is ze een prachtige vrouw om te zien, ik vond haar ook nog eens geloofwaardig tijdens haar vechtscènes. Wellicht heeft het feit dat Gadot irl gediend heeft in het Israëlische leger hieraan bijgedragen.

Wonder Woman Chris Pine als ‘Steve Trevor’.

Chris Pine vond ik goed en vermakelijk in zijn rol als ‘Steve Trevor’. Zijn personage is zo geschreven dat hij en Diana veel van elkaar kunnen leren. Maar tegelijkertijd doet zijn personage niet onder voor Wonder Woman en is er geen strijd tussen de sekse over wie beter of sterker is. En dàt vond ik erg prettig. Wat ik overigens ook erg fijn vond om te zien was dat er veel chemie tussen Pine en Galdot was, waardoor hun scènes vaak oprecht en ongeforceerd overkwamen.

Wonder WomanDavid Thewlis als ‘Sir Patrick’.

David Thewlis ken ik voornamelijk van zijn rol in Harry Potter. Ik heb hem daarna wel vaker in films voorbij zien komen, maar nooit in een ‘grote’ rol. Althans, niet dat ik mij kan herinneren. In Wonder Woman speelt Thewlis de rol van ‘Sir Patrick’ en zonder al teveel te verklappen, vond ik dit een verrassende rol voor hem. Welke hij ook nog eens naar behoren heeft weten in te vullen.

Uiteraard deden er nog veel meer acteurs mee, maar de 3 bovenstaande acteurs waren degenen die mij het meest zijn opgevallen.

Filmtechnisch:

Op 2 scènes na vond ik Wonder Woman filmtechnisch gezien heel mooi gemaakt. Zo vond ik bepaalde special effects (de slowmotions) tijdens sommige vechtscènes erg mooi gedaan. En gelukkig vlogen de special effects en het geweld je in deze film niet om de oren. Maar hebben ze de juiste balans weten te vinden, door alleen special effects toe te voegen op de momenten waarbij het ook daadwerkelijk een toegevoegde waarde had.

Verder vond ik het eiland Themyscira erg mooi om te zien en gaf een geloofwaardige sfeer af voor een Amazone familie. Tot slot was ik ook erg onder de indruk van de onderwater scènes, ook al waren deze maar vrij kort. Ik vond ze mooi en creatief geschoten.

Uiteraard is Wonder Woman zowel in 2D als in 3D te bewonderen. Ik heb ervoor gekozen om de film in 3D te bekijken en  helaas was ik was hier wederom niet onder de indruk van.

Kritiek punten:

• Af en toe bevatte de film toch wel wat voorspelbare cliché momenten. Dat gezegd hebbende, bepaalde cliché momenten zijn wel functioneel. En doordat ze pasten bij het verhaal, heb ik mij daar ook minder aan gestoord.
  • De humor is en blijft wat mij betreft een heikel punt als het om DC comic films gaat. Op de een of andere manier vind ik deze films nooit ècht grappig. Persoonlijk vind ik dat ze  het vermogen missen om op een vloeiende manier humor in hun verhalen te verwerken. En vaak als er dan humor in zit, vind ik dit vrij makkelijke en voorspelbare humor. Maar goed, dat kan ook aan mijn eigen gebrek aan humor liggen en mijn (te) hoge eisen op dit gebied. Echter dat gezegd hebbende, vond ik Wonder Woman voor een DC comic film best grappig.

Mijn conclusie:

Eindelijk is er eens een superheldenfilm met een vrouwelijke superheld in de hoofdrol en wàt voor een! Ik vond Wonder Woman een hele leuke film, met de juiste balans en een goed verhaal. Zelfs de voorspelbare romance hebben ze functioneel weten te maken en dat kon ik uiteindelijk wel waarderen.

En gelukkig bevatte Wonder Woman toch redelijk wat humor en heeft DC comics met deze film zeker een stap in de juiste richting gemaakt.

Verder vond ik het ook erg leuk dat de makers van de film op een subtiele wijze en op de juiste momenten, een feministische touche hebben weten te geven aan de film. En dàt zonder ook maar een moment betweterig over te komen. De film heeft gelukkig geen ‘battle of the sexes’ gecreëerd. Er bestaat geen onderlinge strijd tussen Wonder Woman en haar medestanders en dat was erg prettig om te zien.

Wat ik tot slot ook leuk vond was dat er in de film af en toe even Nederlands werd gesproken en dat Wonder Woman ook èèn zin in het Nederlands heeft gesproken. Wat ze trouwens ook nog eens goed deed. Altijd leuk om even je eigen taal in een grote Hollywood film te horen.

Ik geef Wonder Woman met veel liefde Wonder Woman

,omdat Wonder Woman is een film die zeker zowel het mannelijk als het vrouwelijk publiek zal aanspreken.

Trailer: