Pirates of the Caribbean

Filmrecensie | ‘Pirates of the Caribbean: Dead Men Tell No tales’.

Goedemiddag lieve lezer! Het is alweer even geleden dat ik een filmrecensie heb geschreven en aangezien het weekend voor de deur staat, leek het mij een goed moment om weer eens een film met je te bespreken. Vorige week heb ik de film Pirates of the Caribbean: Dead Men Tell No Tales (ook bekend als ‘Salazar’s revenge’) bekeken en vandaag vertel ik je graag wat ik van deze film vond en of het als aanrader bestempeld kan worden. Benieuwd?

Verhaal in het kort:

Pirates of the Caribbean: Dead Men Tell No Tales is geregisseerd door Joachim RØnning en Espen Sandberg, waarbij Jeff Nathanson verantwoordelijk was voor het schrijven van het scenario. In dit vijfde deel van de Pirates of the Caribbean reeks zien we zowel Johnny Depp terug in zijn rol als ‘Jack Sparrow’, als ook Geoffrey Rush in zijn rol als ‘Hector Barbossa’. Tevens zijn er een aantal nieuwe acteurs aan de Pirates familie toegevoegd, zoals bijvoorbeeld acteur Javier Bardem als ‘Salazar’.

In dit deel van de Pirates of the Caribbean heeft de bad guy Capitán Salazar maar één doel in zijn dood-achtige leven en dat is het doodmaken van alle piraten en dan wel  in het bijzonder Jack Sparrow. Jack Sparrow gaat op zijn beurt op zoek naar de Drietand van Poseidon (welke volledige controle geeft over de zeeën) om zichzelf te kunnen verdedigen tegen Capitán Salazar. Uiteraard krijgt Jack hierbij hulp van o.a. een mooie astronoom genaamd Carina Smith en een jonge zeebink genaamd Henry Smith.

Extra’s:

• Duur: 2 uren en 9 minuten.
  • Cijfer IMDb: 7,1.

In dit deel van Pirates of the Caribbean waren er 3 acteurs die mij opvielen.

Pirates of the Caribbean Johnny Depp als ‘Jack Sparrow’.

Johnny Depp heb ik altijd al leuk gevonden in zijn rol als onhandige en eigenaardige Jack Sparrow. Ook ditmaal heeft Depp mij weer weten te vermaken, zij het wel in mindere mate dan in de eerdere films. Wat mij betreft had dit weinig te maken met het acteerwerk van Depp zelf, maar meer aan het feit dat zijn personage erg simpel overkwam. Maar desalniettemin blijf ik het wel leuk vinden om Depp in de rol van Jack Sparrow te zien.

Pirates of the Caribbean Javier Bardem als ‘Salazar’.

Javier Bardem vond ik ontzettend leuk en goed in zijn rol als Salazar. Niet alleen was zijn personage filmtechnisch gezien erg mooi gemaakt, ik vond dat Bardem zijn personage leuk en uniek wist over te brengen. Het waren bijvoorbeeld kleine dingen die ik leuk vond aan Bardem, zoals  de manier waarop hij ‘Jack Sparrow’ zei. Helaas vond ik het personage Salazar minder dreigend dan ik van tevoren had verwacht, waardoor het personage helaas lager scoorde op de ‘bad guy’ graadmeter. Dit valt overigens niet Bardem te verwijten, maar meer de scenario schrijver.

Pirates of the Caribbean Geoffrey Rush als ‘Hector Barbossa’.

Ook Geoffrey Rush vond ik wederom uitstekend in zijn rol als Barbossa. In dit deel had het personage Barbossa meer een bijrol, maar hij was van grote waarde in dit deel. Wat ik ook leuk vond was dat we in dit deel een andere kant van Barbossa te zien kregen, wat ik erg kon waarderen.

De rest van de cast vond ik overigens prima, maar eigenlijk niet noemenswaardig. Eerlijkheidshalve zal dat waarschijnlijk meer aan het feit liggen dat de personages nogal voorspelbaar waren geschreven, dan dat het aan het acteertalent van de acteurs lag.

Filmtechnisch:

Pirates of the Caribbean: Dead Men Tell No Tales heeft op filmtechnisch vlak wel weer mooi werk afgeleverd. De film ziet er wederom prachtig uit met mooie special effects, zoals bijvoorbeeld een toffe scène waar gebruik is gemaakt van haaien.  Ook het haar en gezicht van Salazar vond ik er ook erg mooi en goed uitzien.

Overigens heb ik de film in 3D bekeken en dat vond ik nauwelijks tot geen toegevoegde waarde hebben. De beelden bleven vrij plat op het beeld en ik had weinig momenten waarop ik het gevoel had dat het beeld ook daadwerkelijk op mij af kwam. Dus dat vond ik een gemiste kans en had wat mij betreft beter achterwege kunnen blijven.

Wat betreft dit deel uit de Pirates of the Caribbean reeks heb ik wel een aantal kritiekpunten:

• Het grootste kritiekpunt die ik bij deze film heb is dat het verhaal nogal matig en gerecycled overkomt. Er is weinig vernieuwends of uniek aan het verhaal en waarschijnlijk komt dat omdat men inspiratie heeft gehaald uit het eerste deel Pirates of the Caribbean: The Curse of the Black Pearl. Een gemiste kans wat mij betreft, want hierdoor zaten er ook redelijk wat voorspelbare momenten en gebeurtenissen in de film.
  • Wat ik ook jammer vond was dat de mate van dreiging gedurende de film niet heel hoog aanwezig was, waardoor de film nooit echt spannend werd. Capitán Salazar heeft zich nooit tot een serieuze bad guy weten te ontpoppen. Hierdoor vond ik de film op een gegeven moment ook te lang duren, wat uiteraard geen goed teken was.
  • Wat ik ook erg jammer vond was dat ik het personage van Jack Sparrow erg uitgehold vond overkomen. Het fenomeen Jack Sparrow als ‘piraat’  werd in dit deel gereduceerd tot niets meer dan een man die van veel rum & vrouwen houdt en graag spullen van anderen steelt. En dat vond ik wel erg jammer.

De eerste 2 scènes van de film waren groots en erg mooi gemaakt, maar de rest van de film bestond helaas uit veel voorspelbare momenten en dat vond ik toch erg jammer. En ik kijk dan ook met een dubbel gevoel terug op deze film. Aan de ene kant vond ik het wel een mooie en opzicht best vermakelijke film. Maar aan de andere kant is het een film die vol voorspelbare momenten zit, met een weinig vernieuwend verhaal, waarbij de personage niet voldoende zijn uitgewerkt. Een gemiste kans, want de juiste ingrediënten (b.v. acteurs als Bardem) waren absoluut aanwezig.

Maar goed, al met al zou ik deze film best aanraden omdat het een vermakelijke film is, welke ook nog eens filmtechnisch mooi gemaakt is. Maar! Houdt wel in je achterhoofd dat het verhaal weinig vernieuwend is en dat er vrij veel voorspelbare momenten in verwerkt zitten. Als je een fan bent van de Pirates of the Caribbean reeks dan zul je deze film hoogstwaarschijnlijk in ieder geval vermakelijk vinden en soms is dat ook voldoende.

Ik geef al Pirates of the Caribbean: Dead Men Tell No Tales :

Pirates, omdat ik het een vermakelijke film vond en deze op filmtechnisch vlak zeker wel kon waarderen.

Trailer: