colonia

Colonia | Filmrecensie.

Met het weekend voor de deur, is het weer tijd voor een nieuwe filmrecensie. En deze keer hoef je niet naar de bioscoop te rennen, want de film is inmiddels verkrijgbaar op dvd. Vandaag geef ik mijn recensie over de film ‘Colonia’, een waargebeurd verhaal met Emma Watson in een van de hoofdrollen.

Het verhaal in het kort:

Colonia is gebaseerd op een waargebeurd verhaal en laat het leven van een jong stel – Lena (Emma Watson) en Daniël (Daniël Brühl) zien, die verstrikt raken in de staatsgreep van het Chileense leger in 1973.  Wanneer Daniël wordt opgepakt door het geheime leger van Pinochet, besluit Lena hem op te sporen. Ze komt erachter dat Daniël is overgebracht naar ‘Colonia Dignidad’. Deze kolonie staat bekend als een liefdadigheidsinstelling, onder leiding van Paul Schäfer (Michael Nyqvist). In plaats van een liefdadigheidsinstelling blijkt Colonia Dignidad een gesloten gemeenschap te zijn, dat als martelcentrum wordt gebruikt waar niemand meer uit terugkeert. Lena besluit zich aan te sluiten bij de kolonie, om zo Daniël terug te kunnen vinden en te helpen ontsnappen.

Het verhaal over dit koppel is – voor zover ik begrepen heb – fictie, echter Colonia Dignidad heeft daadwerkelijk bestaan.

Achtergrond verhaal Colonia Dignidad:

Colonia Dignidad werd in 1973 opgericht door voormalige nazi medicus Paul Schäfer, die vanuit Duitsland gevlucht was naar Chili nadat hij verdacht werd van seksueel misbruik van jonge jongens. De kolonie bood tevens onderdak aan andere gevluchte nazi’s. Binnen de kolonie leefden niet alleen mannen en vrouwen gescheiden, maar ook moeders en kinderen. De inwoners van de kolonie moesten tevens zware dwangarbeid verrichten en werden gedwongen om verdovende middelen in te nemen. De kinderen binnen de kolonie moesten Schäfer de ‘Permanent Uncle’ noemen. Ook bevonden zich onder het gebied van de Colonia Dignidad, allerlei ondergrondse tunnels welke naar martelkamers zouden leiden. De terreur van Paul Schäfer kwam in 1997 tot een einde, nadat ruim 20 kinderen van de kolonie hem beschuldigden van seksueel misbruik. Wederom vluchtte hij het land uit en werd hij 8 jaren later in Argentinië gevonden. Op 20 mei 2006 werd Schäfer op 84-jarige leeftijd, veroordeeld tot 20 jaren gevangenisstraf wegens het seksueel kindermisbruik van ruim 25 kinderen. In april 2010 overleed Schäfer op 88-jarige leeftijd in het penitentiair ziekenhuis van de gevangenis van Santiago.

colonia

Emma Watson als ‘Lena’.

Daniël Brühl als ‘Daniël’.

Colonia

Michael Nyqvist als ‘Paul Schäfer’.

Colonia

Richenda Carey als ‘Gisela’.

Emma Watson ken ik voornamelijk als ‘Hermelien’ uit de Harry Potter boeken en films. Ik moet eerlijk bekennen dat ik daarna – voor zover ik mij kan herinneren – geen films heb gezien waarin zij voorkwam. Dit was dus mijn allereerste filmervaring met een volwassen Emma Watson. En hij beviel mij uitstekend. Deze jongedame kan absoluut acteren en dat bewijst zij ook maar weer eens in deze film. In sommige scènes was goed te zien, hoe haar karakter een innerlijke strijd aan het voeren was met hetgeen er allemaal plaats vond in de kolonie. Maar omdat ze een bepaald doel voor ogen had, wist ze dat zij zich rustig moet houden en niet teveel moest opvallen.  Wat ik ook leuk vond was dat het geen ‘glamorous’ rol was, immers in de kolonie was  bijvoorbeeld geen make-up toegestaan. Ook vond ik het leuk om te zien dat Watson voor een film gekozen heeft, waarbij het een vrouw haar vriend probeert te redden. Een fijne afwisseling van het standaard man-redt-vrouw-scenario.

Daniël Brühl vond ik ook erg sterk in deze film. En dat kwam met name omdat hij mij reuze irriteerde in de film. Althans niet Daniël Brühl, maar zijn karakter ‘Daniël’, omdat hij aldoor de situatie bekeek als protesteerder en daarmee anderen in gevaar bracht. En zo waren er nog een aantal redenen waarom ik Daniël Brühl goed vond acteren, alleen zou ik dan teveel details over de film prijsgeven en dat zou zonde zijn.

Ook Michael Nyqvist als ‘Paul Schäfer’ vond ik erg sterk neergezet. Gedurende de film kon ik merken dat ik steeds meer en meer een aversie tegen dit karakter begon te ontwikkelen. Met name door zijn denigrerende gedrag ten opzichte van vrouwen en zijn schijnheiligheid wat betreft jonge jongens. Bah bah, wat een smerige man was het ook zeg! Michael Nyqvist is absoluut een geloofwaardige acteur en wist exact op welke momenten een stemverheffing of een bepaalde aanraking wenselijk was voor het beeld en de beleving. Al met al, erg goed acteerwerk van Michael Nyqvist.

Richenda Carey had als ‘Gisela’ een mooie bijrol in de film. Waar ik mij in het begin van de film nogal ergerde aan haar manier van denken en doen, kreeg naarmate de film vorderde steeds meer medelijden met haar. Overigens bleek Gisela in het echt een veel belangrijkere rol binnen de kolonie gehad te hebben en is zij uiteindelijk ook veroordeeld voor haar daden binnen de kolonie.

Speelduur: 1 uur en 50 minuten.

Cijfer IMdB: 7,1.

Laat ik maar gelijk to the point komen. Ik vond het een leuke, interessante, maar vooral indrukwekkende film. En dat kwam met name door het feit ‘Colonia Dignidad’ ook daadwerkelijk bestaan heeft. Persoonlijk heb ik op een vrij jonge leeftijd al een bepaalde fascinatie voor sektes ontwikkeld en deze is altijd blijven bestaan. Ik ben altijd zo benieuwd hoe het toch kan dat de leden van zo een sekte vaak helemaal gehersenspoeld worden. Hoe kunnen bepaalde mensen leven onder de tirannie van 1 bepaalde idioot, die vaak ook nog eens een Godcomplex (o.i.d.) en pedoseksuele voorkeuren heeft? Of zoals in dit geval; Waarom zou je het als vrouw zijnde pikken om gescheiden te moeten leven van je echtgenoot? Waarom zou je het als vrouw zijnde pikken om überhaupt zonder je kinderen te leven? Maar goed, het is natuurlijk heel makkelijk om als buitenstaander te oordelen over de mensen die ‘lid’ zijn van een bepaalde sekte. En daarom ben ik oprecht benieuwd naar de beweegredenen van deze mensen.

Maar goed, ik dwaal af. Naast het goede acteerwerk, vond ik ook de kleding en de locaties waarin de film was opgenomen, zorgvuldig en goed gekozen. Wat misschien nog wel leuk is om te weten, is dat de film is opgenomen in Duitsland, Zuid Amerika en in Luxemburg.

Dus mocht je zin hebben in een goede en interessante film, dan raad ik je deze film zeker aan.

Ik geef deze film:

∗∗∗∗∗