13 hours

Filmrecensie | 13 hours: The secret soldiers of Benghazi.

Zoals je wellicht weet ga ik zeer regelmatig naar de film. Toen ik de trailer van de film ’13 hours’ bekeken had, was ik erg benieuwd. Inmiddels heb ik de film gezien in de bioscoop en vandaag wil ik graag bespreken wat ik van de film vind.

Filmrecensie | 13 hours: The secret soldiers of Benghazi:

De film is gebaseerd op een waargebeurd verhaal, dat tevens eerder is gepubliceerd in boekvorm. Het verhaal gaat over 6 elite ex-militairen die door de CIA zijn ingehuurd om als beveiligers te werken in Benghazi,Libie. De 6 mannen zijn werkzaam onder de codenaam GRS en hebben o.a. de taak om de Amerikaanse werknemers te beveiligen. Op 11 september 2012 – exact 11 jaren na de aanslagen in New York – vallen terroristen het zeer slecht beveiligde US State Department Special Mission Compound aan, waar de Amerikaanse ambassadeur zich op dat moment bevindt. Het geheime CIA-hoofdkwartier komt eveneens onder vuur te liggen. Nadat de 6 ex-militairen eindelijk toestemming krijgen om in te grijpen is het inmiddels al een enorme chaos. De 6 ex-militairen proberen 13 uren lang met man en macht het CIA hoofd-kwartier te verdedigen, zonder enige hulp van buitenaf.

13 hours

John Krasinski als ‘Jack Silva’ (o.a. The Office)

13 hours

James Badge Dale als ‘Tyrone ‘Rone’ Woods’ (o.a. Iron Man 3)

13 hours

Max Martini -als ‘Mark ‘Oz’ Geist’ (o.a. Fifty Shades of Grey).

13 hours

Pablo Schreiber als ‘Kris ‘Tanto’ Paranto’.

13 hours

David Denman  als ‘Dave ‘Boon’ Benton’.

13 hours

Dominic Fumusa als ‘John ‘Tig’ Tiegen’.

De cast bestaat uit een aantal enigszins bekende acteurs, maar ook uit een aantal onbekende gezichten. Persoonlijk vind ik het wel fijn dat de film niet uit een sterrencast bestaat, maar uit een aantal nieuwe frisse gezichten. Tevens vind ik alle 6 acteurs goed in hun desbetreffende rol. En ook de andere acteurs die in de film voorkomen, weten hun rol goed neer te zetten. Zo vertolkt bijvoorbeeld David Costabile uitstekend de rol van Bob als arrogante bureaucratische CIA leidinggevende. De vriendschappelijke en broederlijke band tussen de 6 mannen is goed merkbaar, waardoor de film naar een geloofwaardiger level wordt getild.

Technisch aspect:

De film is geregisseerd door Michael Bay, die we uiteraard kennen van mega blockbusters als Transformers, maar ook van films als Armaggedon en Pearl Harbor. Bij een film van Michael Bay denk ik persoonlijk meteen aan actie, geweld en spektakel. Ingrediënten voor een film waar ik dol op ben. En ook in deze film is hier geen gebrek aan. Af en toe zijn er shots te zien die door middel van een drone zijn gefilmd. Met deze shots wordt er een welkom overzicht gecreëerd, van bijvoorbeeld de omgeving. Zelf vind ik dit altijd mooie shots, die zeker een toegevoegde waarde aan de film leveren. De actiescènes zijn uiteraard ontzettend gedetailleerd en tevens ontzettend druk, omdat er zoveel tegelijkertijd gebeurt. Er gebeurt zelfs zoveel dat ik af en toe niet meer weet waar ik kijken moet.

Kritiek punten:

Ik vind het altijd lastig om kritiek punten op te noemen, zonder compleet negatief te klinken. Maar goed, ik heb wel een aantal kritiek punten.

Personages – Wat ik jammer vind is dat de personages niet verder zijn uitgewerkt, waardoor je als kijker niet echt een connectie ontwikkelt met elk personage. De uitwerking van de personages blijft vrij oppervlakkig en is enigszins zoetsappig, omdat een groot deel van hen getrouwd is en bijvoorbeeld regelmatig met het thuisfront aan het skypen is. Hierdoor krijgt het een klein beetje het ‘ideal husband goes to war’ sfeertje. Persoonlijk denk ik dat wanneer de personages  enigszins meer waren uitgewerkt, het effect van sommige gebeurtenissen in de film nog groter had kunnen zijn. Waardoor de film nog meer zou bijdragen aan het genre ‘drama’, in plaats van voornamelijk een actiefilm te zijn.

Filmtechniek – Ondanks dat ik de film een waar actiespektakel vind, zit hier ook een keerzijde aan. Tijdens bepaalde actiescènes is het vrij lastig om het overzicht te behouden. Doordat er zo ontzettend veel tegelijkertijd gebeurt, komt het soms zelfs chaotisch over. Echter het creëren van chaos kan uiteraard ook opzettelijk geweest zijn, om de plaatselijke sfeer beter over te kunnen brengen naar het publiek. Dat zou ook kunnen, en in dat geval is dat goed gelukt. Hoe mooi al het spektakel ook is, het is de kunst om daarin toch nog enige vorm van overzicht voor de kijker te creëren.  En hier had Michael Bay wellicht nog wat extra aandacht kunnen besteden.

• Duur: 2 uur en 24 minuten.
  • Cijfer IMDb: 7,6

Ondanks dat ik een aantal kritiek punten heb, vind ik het een ontzettende leuke film. Het feit dat de film gebaseerd is op een waargebeurd verhaal draagt daar zeker aan bij. Het verhaal is meeslepen en de film is spannend. En ondanks dat de film geregisseerd is door Michael Bay, was hij niet overmatig gevuld met actie.

Ik vind deze film zeker een aanrader. Maar ik zou je dan wel aanraden om naar een bioscoop te gaan waar pauzes gehouden worden, anders wordt het wel een hele lange zit.

Ik geef deze film:

∗∗∗∗

***

De film ’13 hours’ is inmiddels verkrijgbaar op dvd bij o.a. Bol.com en bij de Media Markt.

Wil je meer filmrecensies lezen? Klik dan hier.

Dit was mijn recensie voor de film ’13 hours’. Mocht jij deze film ook al hebben gezien, dan ben ik erg benieuwd naar wat jij ervan vond? Vond je het een leuke film of heeft Michael Bay jou niet weten te overtuigen met deze film? Laat het mij weten, ik ben benieuwd!

Bedankt voor het lezen.