The Danish girl

Filmrecensie | ‘The Danish Girl’.

Op 14 januari 2016 is de film ‘The Danish girl’ in Nederland in premiére gegaan. En afgelopen maandag heb ik deze film in de bioscoop bekeken. Sinds vorig jaar november/december verheugde ik mij al op deze film. Dus vandaag wil ik graag bespreken wat ik van de film vond. Stelde deze teleur? Of voldeed hij aan alle verwachtingen?

The Danish Girl:

The Danish Girl speelt zich af, zoals de titel al doet vermoeden, in Denemarken. De film vertelt het, gebaseerd op waar gebeurde feiten, verhaal van een jong koppel in de jaren ’20. Allebei zijn ze schilder, zij het dat de een iets succesvoller is dan de ander. Op een gegeven moment valt de echtgenoot in als vrouwelijk model tijdens het schilderen. En dit moment triggert gevoelens bij de echtgenoot, die hij vervolgens niet meer los kan laten. En die een hoop consequenties met zich mee brengen.

De hoofdrollen in deze film zijn weggelegd voor Eddie Redmayne en Alicia Vikander. Redmayne vertolkt de rol van Einar Wegener oftewel Lili en Vikander vertolkt de rol van Gerda Wegener.

The Danish girl

Persoonlijk ben ik enorm fan van Eddie Redmayne, ook al heb ik nog maar 1 film waarin hij acteert gezien. Ik vind het oprecht een intrigerende en fantastische acteur. Met name in deze rol weet hij het innerlijke conflict tussen Einar en Lili magistraal over te brengen. Zijn ogen, zijn blikken, de manier waarop hij loopt, eigenlijk zijn hele wezen in deze film straalt het transgenderisme uit. Ik was hier enorm van onder de indruk.

The Danish girl

Alicia Vikander kende ik persoonlijk nog niet. Wellicht heeft zij wel in films gespeeld die ik heb bekeken, maar zij is mij tot op heden nog niet eerder opgevallen. Deze dame vond ik ook ontzettend goed in deze film. Haar rol vroeg om andere soort emoties, zoals onbegrip, wanhoop en verwarring. Welke zij uitstekend weet over te brengen. Daarnaast is het ook nog eens een mooie vrouw om naar te kijken, met een intrigerend gezicht. Vanzelfsprekend kon ik mij makkelijker verplaatsen in de gevoelens van Gerda, immers het zal je maar overkomen dat jouw echtgenoot transgender blijkt te zijn. In de film komt goed naar voren hoe lastig Gerda het vindt om Lili te accepteren en ook daadwerkelijk te beseffen dat Einar niet meer bestaat.

Technisch aspect:

De regisseur van deze film is de Britse Tom Hooper. Ik had nog nooit eerder een door hem geregisseerde film bekeken, omdat het vaak niet mijn genre is. The Danish Girl is dus de eerste film die ik van deze regisseur heb mogen bewonderen. En ik moet zeggen dat ik zeer onder de indruk ben van de manier waarop de film gefilmd en gemaakt is. Zo is het mij opgevallen dat de film begint met een aantal goede shots die het beeldschone landschap van Denemarken weergeven. Ook zit er een prachtig shot in van de mooie kleurrijke Deense grachtenpanden die reflecteren in het water, echt heel mooi. Tja, het zijn soms de kleine dingen die een film nog net even extra mooier kunnen maken.

Kritiek punten:

Hier heb ik echt even over moeten nadenken. En ik denk dat als ik dan toch een kritische noot moet geven, dan had ik graag iets meer van Gerda’s rouwproces willen zien. Immers, doordat Einar ook daadwerkelijk Lili ‘wordt’ en blijft, is zij gedwongen om afscheid te nemen van haar echtgenoot. En dat lijkt mij ook een lastig proces. Maar goed, de film verteld het verhaal van Lili en niet die van Gerda Wegener.

Gaat dat zien! Deze film heeft mij absoluut niet teleurgesteld, in tegendeel zelfs. Hij was nog beter dan ik had verwacht en gehoopt. Het verhaal én de vertolking van de hoofdrolspelers van hun personages waren echt uitmuntend.  Daarnaast waren de andere acteurs in de film ook niet teleurstellend. Zo had bijvoorbeeld Amber Heard ook een kleine rol in deze film en ik vind dat werkelijk een beeldschone vrouw om te zien. Een andere acteur die mij trouwens ook opviel was Matthias Schoenaerts, omdat ik vond dat hij wel iets weg heeft van  president Poetin (Rusland). Maar dat kan ook aan mij liggen hoor.

Overigens waren er ook veel mooie kostuums in de film te zien, zoals je dat mag verwachten van een film in de jaren ’20. Normaliter houd ik niet zo van deze ouderwetse sfeer, maar in deze desbetreffende film paste het bij het totaal plaatje en was het niet te overheersend.

Kortom, een absolute aanrader voor zowel jong als oud.

Ik geef deze film :

∗∗∗∗∗ . (Eigenlijk geef ik de film 4,5 van de 5 sterren, maar dat lukte mij niet qua kleur :-D).