Finding Dory

Filmrecensie | ‘Finding Dory’.

Het heeft even geduurd – 13 jaren lang, maar oké – voordat Disney met een vervolg op ‘Finding Nemo’ is gekomen. En nu is het dan eindelijk zover. ‘Finding Dory’ is wederom van de makers van Pixar en belooft weer een oogstrelend tafereel te worden. De verwachtingen waren dan ook hoog en vandaag laat ik je weten zij aan deze verwachtingen hebben kunnen voldoen. Benieuwd?

Filmrecensie | ‘Finding Dory’:

Over het verhaal kan ik vrij kort en krachtig zijn. In de film zijn we 1 jaar verder, dan waar we gebleven waren in ‘Finding Nemo’ en iedereen leidt een rustig leventje in de oceaan. Totdat Dory zich herinnert dat zij ook ergens een familie moet hebben en besluit om haar familie te gaan zoeken. Uiteraard maken Marlin en Nemo zich zorgen om Dory – vanwege haar korte termijn geheugenverlies – en besluiten met haar mee te gaan. Onderweg raken zij elkaar kwijt en terwijl Dory de zoektocht naar haar familie voortzet, begint voor Marlin en Nemo een zoektocht naar Dory. Tijdens deze film komen we oude bekenden tegen en maakt Dory ook weer een hoop ‘nieuwe’ vriendjes.

Filmtechnisch:

Het begin van de film lijkt op een geanimeerde natuurfilm van Discovery, zo ontzettend mooi en realistisch is het gemaakt. De toon werd daarmee gezet en Pixar liet meteen weten dat het menens was.

Als ik iets over deze film kan zeggen, dan is het wel dat deze ontzettend mooi en realistisch – voor zover dat kan bij animatiefilms – is gemaakt. Deels kwam dit door het goede computerwerk. Maar het kwam ook vanwege de geluidseffecten. Die vielen mij met name op tijdens de scènes met de octopus ‘Hank’ erin.

Ik koos ervoor om de film in de 3D versie te bekijken, echter vond ik dat in deze film niet echt van toegevoegde waarde. Ik had hem denk ik net zo goed in de normale versie kunnen bekijken en dan was deze film hoogstwaarschijnlijk net zo mooi en realistisch geweest. Dus helaas voegde de 3D optie vrij weinig toe in deze film.

De stemmen:

Naast de bekende stemmen van Ellen Degeneres (Dory), Hayden Rolence (Nemo) en Albert Brooks (Marlin), mochten we ook kennis maken met een aantal nieuwe karakters en de daar  bijbehorende stemmen. Er waren een aantal stemmen die ik erg leuk vond, omdat ik ze meteen kon herkennen en daarmee ook ontzettend goed gecast vond. Zo vond ik ‘Hank’ de octopus (Ed O’Neill ) en Bailey de witte dolfijn (Ty Burrell) heel erg leuk. Wellicht ben ik hierin niet de meest neutrale kijker, aangezien ik groot fan ben van ‘Modern family’. Eigenlijk zat er geen enkele stem tussen die ik niet goed gecast vond of onprettig vond om naar te luisteren. Dus chapeau voor Disney was betreft de casting van de stemmen.

• IMDb: 8,0
  • Duur : 1 uur en 37 minuten.

Wellicht heb je het opgemerkt dat ik vrij weinig kritiek punten heb genoemd. Eigenlijk heb ik er maar 1 benoemd en dat was dat ik de 3D versie niet veel vond toevoegen. Maar behalve dat, heb ik geen kritiek punten kunnen bedenken. Dus kortom vond ik het een leuke, grappige, en mooie animatiefilm om te zien.  Overigens moet ik wel zeggen dat het best een lange film is, zeker voor kinderen. Dus ik zou aanraden om naar een bioscoop te gaan waar ze een pauzes tijdens de films inlassen.

Ik weet zeker dat alle fans van ‘Finding Nemo’ dit vervolg ook leuk zullen vinden en met een grote glimlach op hun gezicht de zaal zullen verlaten.

Dus mocht je voor dit weekend nog een leuke film willen zien, dan raad ik je zeker ‘Finding Dory’ aan.

Finding Dory is inmiddels verkrijgbaar op dvd bij o.a. Bol.com en bij de Media Markt.