filmrecensies

Filmrecensies | ‘The Nice Guys & Me before You’.

Afgelopen week ben ik uiteraard weer een aantal keren naar de bioscoop geweest. En vandaag deel ik weer twee korte filmrecensies met je, namelijk die van ‘The Nice Guys’ en die van ‘Me Before You’. En met het weekend voor de deur is het altijd handig om te weten welke films worden aangeraden toch?!

Filmrecensies

1. The Nice Guys:

Ryan Gosling is voor vele vrouwen een lust om naar te kijken, maar in een komische rol hebben wij hem echter nog niet eerder gezien. Nadat ik de trailer had bekeken was ik dan ook erg nieuwsgierig geworden naar deze komische misdaadfilm.

Het verhaal speelt zich af in Los Angeles in 1977. Ryan Gosling vertolkt de rol van ‘Holland March’, een niet al te succesvolle aan sigaretten- en alcoholverslaafde privé-detective. Ook zien we Russel Crowe in een verrassende rol, namelijk die  van ‘Jackson Healy’ welke een keiharde huurling is. In de film gaan de twee heren samen op zoek naar Amelia- die vermist blijkt te zijn – en proberen ze eveneens het mysterie rondom de dood van pornoster ‘Mysty Mountains’ te ontrafelen. Tijdens hun zoektocht belanden de mannen in de meest bizarre en komische situaties, terwijl ze eveneens steeds dieper betrokken raken bij het gehele web aan mysteries.

Aanrader?

Ik moet zeggen dat ik Ryan Gosling ontzettend goed vond in zijn klunzige en komische rol. Wat mij betreft mag hij vaker in de huid van een komische karakter kruipen. Ook verdiend Angourie Rice absoluut complimenten voor haar vertolking als ‘Holly March’, welke de dochter is van Holland March (Ryan) en eigenlijk degene is die het echte speurwerk verricht. Kortom, dit is een film waar je naartoe kunt gaan als je zin hebt in een avondje lachen met vrienden of je partner. Het is een leuke film voor zowel het vrouwelijk als het mannelijk publiek. Dus ik zou zeggen: Go check it out.

Deze film krijgt van mij 3,5/5 sterren, omdat het vol komische momenten zat hier en ook de nodige actie bevatte.

2. Me Before You:

Romantische komische-drama films zijn niet helemaal mijn genre, maar voor een film met ‘Khaleesi’/Emilia Clarke in een van de hoofdrollen maakte ik toch een uitzondering.

De film begint met een kort achtergrond verhaal over de verlamming van ‘William “Will” Treynor’  (Sam Clafin), waarna we vervolgens kennis mogen maken met een uiterst vrolijk en enigszins naïef ogende ‘Louisa “Lou” Clark’ (Emilia Clarke).  Wanneer Louisa werkloos word en op zoek gaat naar een nieuwe baan, komt ze terecht bij de familie Treynor. Daar word ze aangenomen om Will dagelijks gezelschap te houden. Uiteraard moet Will in het begin niks hebben van de vrolijke Louisa met haar fleurige kledingsmaak, maar naarmate te tijd vordert warmt hij toch op voor haar charmes. Het begin van de film vond ik zeer voorspelbaar en beloofde dan ook vrij weinig goeds. Echter naarmate de film vorderde kwamen er steeds meer aspecten naar voren, die de film een extra ethische lading gaven.

De verrassing van de film was toch echt wel Emilia Clarke , die haar rol uitstekend wist neer te zetten. Ze kwam ontzettend aandoenlijk en uber happy over, maar niet op een irritante, overdreven of geacteerde manier. Tevens was ze in deze rol ook ontzettend expressief in haar gezicht, wat ik eigenlijk wel bijzonder leuk vond om naar te kijken.  Ook vond ik Sam Clafin in zijn rol als ‘verlamd persoon’ best goed, al heeft hij mij wel minder weten te overtuigen dan Emilia.

Wat ik jammer vond aan de film was dat het vrij oppervlakkig bleef, ondanks het aankaarten van een ethisch lastig dilemma. Persoonlijk denk ik dat wanneer  er op sommige aspecten in de film dieper was ingegaan, de film naar een hoger level was getild en dus beter was geweest. Maar goed, ondanks zijn voorspelbaarheid en oppervlakkigheid heeft deze film toch wel een gevoelige snaar weten te raken. En ik denk dat dit bij veel personen wel zal gebeuren, met name door het geloofwaardige acteerwerk van beide hoofdrolspelers.

Aanrader?

Ben ik van mening dat je voor deze film naar de bioscoop moet rennen? Mijn antwoord neigt eerder naar ‘nee’. TENZIJ! Je enorm fan bent van een van de hoofdrolspelers of wanneer je gewoonweg dol bent op films van dit genre, want dan zal deze film je absoluut niet teleurstellen. Wel zou ik je aanraden om je moeder, zus of vriendin mee te nemen en je partner vooral lekker thuis te laten (tenzij hij ook van dit genre houd). En vergeet ook zeker je tissues niet, want er zullen geheid tranen vloeien.

Deze film krijgt van mij 3,5/5 sterren, met name door het prachtige acteerwerk van Emilia Clarke, die wat mij betreft echt de film draagt.

***

Wil je meer filmrecensies lezen? Dat kan, klik dan hier.